BÖLÜM BAŞKANININ MESAJI

Sevgili öğrenciler,

Mimarlık, insanlık tarihinin en köklü ve ilham verici disiplinlerinden biri olarak, geçmişi anlayıp geleceği şekillendirerek dünyayı daha iyi bir yer haline getirmemizi sağlayan güçlü bir araçtır.

Mimarlık sadece bir meslek değil bir yaşam tarzıdır. Mimarlık eğitimi, öğrencilere yaratıcı düşünme yeteneği kazandırarak, estetik ve işlevselliği bir araya getiren tasarım yapabilme becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. 
Bu eğitimin temelini tasarım stüdyoları oluşturmaktadır. Mimarlık eğitiminin temel mesleki dersi olan tasarım stüdyoları işleyiş açısından mevcudun eleştirisi olup, mimarlık eğitimine içkin olan ‘yaparak-öğrenme’ yöntemi üzerine temellenmektedir.  Katı bir didaktik öğrenme yönteminden gelen ilk yıl öğrencileri için ezber bozan, şaşırtan bir deneyimsel süreçtir. Ders kapsamında, öğrencinin verilen tasarım problemlerini eleştirel bir yaklaşımla ele alarak sürekli yapıp bozarak kazanılan deneyimlerle öğrenme süreci şekillenmektedir. Bu şekilde deneysel bir öğrenme ortaya çıkmaktadır.  Mimarlığın kalbi olan tasarım stüdyosu, aday mimarlar için düşünmeyi, gözlerinin önüne getirmeyi, olguyu grafik olarak anlatmayı ve en önemlisi karar vermeyi öğreten yerdir/ ortamdır. Öğrenciler teorik derslerden ve değişik yollardan kazandıkları bilgileri burada sentezlerler. Sentez mimar adayının başarması gereken en merkezi beceridir. Bu bilginin sentezlenmesi aşamasında stüdyo yürütücüsünün kullandığı pedagojik tekniğin adı eleştiridir. Bu yöntem, deneyerek-uygulayarak gerçekleşen bir işi ve sonucunda elde edilen deneyim ve bilgiyi; başka bir deyişle eylem aracılığıyla üretmeyi ve öğrenmeyi hedefleyen bir süreçtir. Stüdyo eğitimi; doğru ve yanlışın anlatıldığı, formülasyonların verildiği öğrencinin lise eğitiminden bildiği bir tür didaktik eğitim modeli değildir. Stüdyoda doğru/yanlış, iyi/kötü gibi referanslar bulunmamaktadır.  

Stüdyo eğitimin dayandığı uygulamalar; var olan mimarlık bilgisinin didaktik bir şekilde doğrudan sonuca götüren bir reçete gibi öğrenciye aktarılmayıp, öğrencinin bilgiyi keşfetmesine, üretmesine ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmesine ortam hazırlamak amacıyla verilmektedir. Bütün bu ifadelerden de anlaşılacağı üzere öğrenci, bütün bu öğrenme sürecinde etken olandır. Burada alternatifler arasında seçim yapmak değil, yeni alternatiflerin öğrenci tarafından yeniden üretildiği yerdir. Burada yaparak öğrenilmektedir.  

Kendinizi çevrenizi ve hatta yaşamı yeniden keşfedeceğiniz bir yerdesiniz. Bölümümüze hoş geldiniz. Birlikte yaratıcı ve başarılı eğitim, öğretim süreçleri diliyorum.

Bölüm Başkanı

Doç. Dr. Ayşegül KAYA